Escrocheria Armstrong-Fokker: avioane fantomă pentru armata regală

StiriPeScurt24 vă readuce în atenţie o poveste legată de mari fapte de corupție din perioada interbelică, care viza achiziția de avioane pentru aviația militară a României. În acest scandal a fost implicat şi prințul Carol, înainte de a deveni rege. În 1924, Carol a fost numit inspector general al Aviației.  „Din înalta funcţie pe care o deţinea, Carol obţine pentru dotarea aviaţiei militare un credit de aproximativ 500 milioane lei (circa 96,5 milioane de dolari), care trebuia să fie destinat achiziţionării unui lot de 150 de avioane de recunoaştere şi 60 de avioane de vânătoare”, arată Alex Mihai Stoenescu în lucrarea sa, „Istoria loviturilor de stat din România”.

Aici încep anomaliile: „După studierea ofertelor, s-a constatat că erau în discuţie două tipuri de avioane: 1. aflate deja în serviciu la alte armate; 2. noi, neintroduse în flotila vreunui stat. De la început a părut suspect interesul lui Carol pentru propunerea firmei britanice Siskin-Armstrong, care oferea un avion total necunoscut, aflat în faza de prototip, fără să treacă probele de rezistenţă statică şi, oricum, fără posibilitatea cunoaşterii performanţelor de zbor. La începutul lunii aprilie 1924, comisia s-a prezentat la Carol cu opţiunea sa asupra programului de achiziţii, dar a condiţionat contractul cu Siskin-Armstrong de efectuarea tuturor testelor. Enervat că ofiţerii insistau să asigure viaţa piloţilor în carlinga unui avion complet necunoscut, Carol şi-a arătat nemulţumirea şi a început să facă presiuni asupra comandanţilor“.

În urma acestei presiuni a fost lansată comanda de 60 de avioane de vânătoare, către compania britanică, după ce Carol a decis să-l destituie și pe șeful Direcției Superioare a Aeronauticii.

Mai mult, Carol îl umileşte în faţa englezilor pe trimisul statului român atunci când află de la oficialii fabricii din Coventry că ofiţerul era „prea atent la detalii“. Doar intervenţia lui Ion Antonescu, pe atunci colonel şi ataşat militar al României în Marea Britanie, a reuşit să stopeze imixtiunile ilegale ale viitorului rege.  Afacerea a luat o turnură tragică la începutul lui 1925. Toate testele prealabile ale prototipului cumpărat de Carol pentru armata română au dovedit că avionul era de proastă calitate. La proba statică, una dintre aripi s-a rupt din fuselaj, iar parametrii de performanţă n-au fost atinşi. La testarea motorului, s-a constatat „crăparea lagărelor şi înlocuirea lor frecventă după zborurile şi probele de banc de trei ore“, nota generalul maior Gheorghe Negrescu, în cartea sa, „Din amintirile unui vechi aviator“.

 

Pe 18 februarie 1925, în timpul unui zbor de încercare, „maiorul Sănătescu se prăbuşise prin ruperea în aer a avionului şi se zdrobise de pământ“, după cum notează în memorii acelaşi general Negrescu. Carol nu a reziliat contractul cu britanicii și a obligat ministerul Apărării să plătească constructorului 100 de milioane de lei. Acesta nu a reușit să mai livreze însă avioane armatei. Au fost livrate, în schimb, echipamente. „Pentru că România avea totuşi nevoie de avioane de vânătoare, a fost contractat rapid un nou lot de 50 de aeronave la firma olandeză Fokker. Curând s-a constatat că reprezentantul străin al acestei afaceri era acelaşi care angajase pentru statul român afacerea Siskin-Arm-strong. În prezenţa unui act scandalos de corupţie, Justiţia îşi declanşează acţiunea, şi membrii reţelei de afaceri, între care şi mulţi ofiţeri, sunt arestaţi”, sintetizează Alex Mihai Stoenescu finalul acestei povești cu iz penal

Comments

comments

Lasă un răspuns